الجمعة، 22 أبريل 2011

فن الواو وعم شعراء الصعيد

الدنيا ماتسوي قنديل .. ولاتسوي إنك تطاطي


 مايقندل العيشة قنديل .. غير مشي أبو أصل واطي


 ***


 ياللي انت جايلي معاتبني .. ليه بعتني بالخسارة


 وحرقت قمحي معاتبني .. داجبن واللا جسارة


 **


 ليه ياطبيبي تاكلني..جسمي ما حامل خلايق


 أروح للسبوعة تاكلني..ولاحوجتي للخلايق


 **


 علي بختي يا خي اتلوي الزان .. لما عملته سريري


 لو يوزن القول وزان .. قمحك مايسوي شعيري


 **


 جيتلك علي اقدامي وارمين .. خلك وماتتبعني


 ماتقول لي صليت ورا مين .. خلاك في ليلة تبيعني


 **


 هبت عليا أم تاج ريح..لابسة الدهب والغواشي


 ما كفاية في القلب تجريح..غيرك ماقلبي غواشي


 **


 ولايوحشك كل من غاب .. ولايطول الليل عشانه


 فيه زول نبوته من غاب.. لكن في يده لو شانه


 **عايزني أمشي معاك كيف .. وانت سابقني بحصانك


 ولا بس هوه الجلع كيف .. الحظ خانني وصانك


 **


 بعدك ماواحد عجبني .. ولاخدت صاحب بدالك


 اسمع كلامي اللي جابني .. وان عبت قول ما بدالك

عينى رأت سرب غزلان
فيهم غزالة شريدة
والقلب لما اتنغز لان
شاور وقاللى شاري ده

من مُدّة ع النيل ما بـِـنـّـا(1)
 ولا طيفـُـه داعب جفونى
 إيه اللى بعّد ما بينا(2)
 شكِّـك دا .. ولاّ ظنونى..؟
 **
 من مُدّة ع النيل ما بـِـنـّـا
 ولا جـَـوُّه عطـّـر تيابى
 إيه اللى بعّد ما بينا
 شكِّـك دا .. ولاّ ارتيابى ..؟

 هوامش:
 (1) بـِـنـّـا: ظهرنا أو تواجدنا
 (2) بينا: أى بيننا
 .........................
 غبَّـر فى وشـّـى بابورك
 عاملالى لمّة وغارة
 رميتينى فاخر(3) طابورك
 وبلعنى ليل المغارة
 **
 وسْمِـنْـتى واحنا ضماير(4)
 فا .. قولى لى إيه العبارة؟
 و .. رَهـنـْـتى كل الضماير
 يا مين يشوف الفقارا؟

 هوامش:
 (3) فى آخر
 (4) ضماير من الضمور والنحافة
 .........................
 كان ليـَّـا غيطى وجُـْرنى
 سايرين على خـَـّط أبونا
 خـَـلـُّـونى هـّديت فـُـْرنى
 واسْتَـنـَّى عيش الطابونة(5)

 **
 العِــرْق للعِــرْق دسّـاس
 والضلمة ما تنجليلا(6)
 إحذر إذا كنت "جسّـاس"(7)
 من "هجرس" ابن الجليلة "(8)

 هوامش:
 (5) فرن العيش أو المخبز
 (6) تنجلى الظلمة بمعنى تزو
 (7) يقصد جساس بن مـُـّرة أخو كُـلـيْـب
 (8) جليلة بنت مـُئـّرة

 ..........................
 العِــرْق للعِــرْق دسّـاس
 والحرب تبْدِى بخناقة
 والدمّ إن يغـْـلى دا السّاس(9)
 و"كليب" غوتر(10) فى ناقة

 **
 دا الهمّ ينشال فى الشِّـنـْــف(11)
 والفرْح من خمس أواقى(12)
 وعزيمة الراجل الهـِـلـْـف
 تشبه حشيش السواقى

 هوامش:
 (9) الأساس والسبب
 (10) تمّ اغتياله
 (11) جمع شنيف وهو شبكة كبيرة من الحبال تستخدم فى نقل تبن القمح على الجمل.
 (12) خمس أوقيات (وحدة وزن قديمة)
 ........................
 السبع ياكل بكـُّده(13)
 والكلب ياكل البواقى
 دا السبع لا الهلْف كـُّده(14)
 ولا خطـّـافين الطـّـواقى
 **
 القول صادق يا كدّاب
 والسّـكـّـة عِـدْلة يا عوجة
 هوَّ فى عقلـُـه يا كدّاب(13)
 جاهل وعامل لى خوجة*

 هوامش:
 (13) بجهده وتعبه
 (14) لا يساويه

على الرغم من أن الشاعر عبد الستار سليم شاعر فصحى فى الأساس،وله ستة دواوين فصيحة نال عن واحد منها هو"مزامير العصر الخلفى"جائزة الدولة التشجيعية عام 2005،فإن صعيديته القناوية الخالصة قد قادته إلى جمع ودراسة فن الواو فى كتاب ضخم يتألف من أربعة أجزاء صدر الجزء الأول منها عام 2003ضمن سلسلة الدراسات الشعبية بالهيئة العامة لقصور الثقافة،ومازالت الأجزاء الثلاثة الباقية تنتظر النشر.كما أنه قد واكب هذه الدراسة إبداع متميز فى فن الواو يحمل عنوان"واو..عبد الستار سليم"نشر الجزء الأول منه ضمن سلسلة إبداعات بالهيئة العامة لقصور الثقافة عام 1995،أما الجزء الثانى فمازال ينتظر النشر أيضاً.
فعبد الستار سليم واحد من الأحفاد الشرعيين لابن عروس،ويرى أن الجينات الوراثية لهذا الفن تسرى فى عروق المبدعين من أبناء الصعيد،حيث يقول:
لا تقول لى كانى ومانى دا"الواو"أصــله جـــنوبى
ليه قول يومه بيومانـــــى جا..قناوى ولا..جـا..نوبى
وقد سار عبد الستار سليم أحياناً على نهج ابن عروس فى اختياراته الموضوعية،فنجد عنده مثلاً صياغات شعرية للأمثال الشعبية،حيث يقول:
زمـــــــرت تالت ورابـــــــــع لما نشف دَنّ خَمْـرى
قالوا دا مش بيت دا جامع أنا قــلت:لله يا زمـرى
ويقول:
لما قالوا له يا"فرعــــــون" مين فرعنـك فين ما تمشى
قال:ما لقتشــى نَفَرْ..عُون نَبُّوته شَوَّح فــــــــــــى وشِّى
فالمربع الأول يشرح المناسبة التي ضرب فيها المثل الشعبى القائل"لله يا زمرى"،أما المربع الثانى فهو ترجمة شعرية للمثل القائل"قالوا يا فرعون مين فرعنك،قال مالقيتشى حد يلمنى".
وفى أحيان أخرى لا يقتبس الشاعر الحكمة من الأمثال الشعبية بل يستشفها من تجربته الحياتية،كما كان يفعل ابن عروس أيضاً،حيث يقول:
حَرَّصْ يا أبو العم م الناس دى الناس بيرها غويطـــــه
والشَّرْ فـ الدنيا دى جناس عايز الرجال الحويطــــــــــه
ويقول:
دا الرزق والعمر مقدور بس الرجالة مواقــــــــــــــف
ما دمت للموت مندور فان مُتْ موت وانت واقف
ويقول:
حق الغلابة ف رقبتك يا عاصـــــى حــــــق الغلابــه
فيه رب عينه رقبتــــك ليه يد – فوقـــك-غــــــلابـه
ويلاحظ فى المربع الأخير ولع عبد الستار سليم بالجناس الذى يحرص دائماً على اقترابه من الكمال،حيث يضم المربع السابق جناسين كاملين،الأول:بين كلمتى"رقبتك"فى قافية الشطرتين الأولتين،فالأولى بمعنى عنقك والثانية بمعنى تراقبك.والجناس الثانى فى قافية نهاية البيتين بين كلمتى"غلابه"فالأولى بمعنى الضعفاء والثانية بمعنى غالبة ومنتصرة.ومثل هذه الجناسات فى تراث فن الواو،هى التى تمنح المربع تفاعلاً قوياً بين المبدع والمتلقى الذى يمارس دوراً إيجابياً ممتعاً فى حل مغاليقها قبل انتقال الشاعر لإلقاء المربع التالى.
هذه هى القاعدة الفنية للبناء المتميز لفن الواو الشفاهى،لكننا لا نعدم لدى عبد الستار سليم بعض التأثر النادر بجماليات قصيدة الفصحى الكتابية،حيث يقول مثلاً:
ضفرتى شعرك ضفايــــــــــر ورميتى ع الكتف شالك
حفروا فى طريقك حفاير وعترتى ما حد شـالــــــك
حيث نلمح هنا رمزية المرأة الوطن المتعارف عليها فى كلاسيكيات الشعر الحديث والتى تحتاج إلى نص طويل لتعميقها،فعلى الرغم من جمال المربع السابق واستخدامه للجناسات التقليدية فى فن الواو،فإن بناءه الرمزى لا ينتمى لدائرة جمالياته.
وقد تفوق عبد الستار سليم على كل من كتب"الواو"فى التنوع الموضوعى لمربعاته،فهو مثلاً ليس لديه عقدة من النساء مثل ابن عروس،ولهذا نجد عنده كثيراً من المربعات الغزلية،مثل قوله:
ماشية البنية بخلخـــــــــال تخطر كما فرع مايـــــــــــل
عشق الصبايا يا أبو الخال عامل فى قلبى عمايـــــــل
وقوله:
عينى رأت ســــرب غزلان فيهم غزالة شريــــــــــــــــده
والقلب لمــا اتنغـــــز..لان شاور وقال لى شــــارى ده
كما أن ميوله السياسية اليسارية المعارضة تظهر بوضوح فى عدد كبير من المربعات،بداية من نقد الوضع السياسى الراهن:
وإنتى اللى متمنجهالى واحنا كلتنا البارومـــــــــــه
وفضلنا إحنا الأهالـــــى وفضلتى إنتى الحكومـــه
وانتهاء بالدعوة إلى المشاركة الفاعلة فى التصويت الانتخابى،من أجل المساهمة الإيجابية فى تغيير الأوضاع السياسية:
وكفاية عشنا ف عمانـــــــا والحلم دبلت غصونــــــه
صوتك دا أصله أمانــــــه تديه للى يصـــــــــــونــــه
على أن تجربته الأبرز والأوسع بلا منازع،والتى لا أعرف لها نظيراً فى الشعر المصرى تتمثل فى هذا السيل الجارف من المربعات التى تناقش أزمة العمالة المصرية فى دول الخليج بمرارة موجعة،والتى يلخص النموذج التالى موقفه العام منها،حيث يقول:
عرب الجزيرة هـــــانونى علشــــان ما بلدى رمتنى
مفرود يوم ما خـــــــدونى وارجــــع من القهرة متنى
وعلى الرغم من عدم ولع عبد الستار سليم بالمفارقة وندرتها فى مربعاته،فإن المربع السابق قد ظهرت المفارقة واضحة جلية فى بيته الثانى،هذا لأنها تعبر تعبيراً حقيقياً عن مفارقة درامية تتضح لنا أكثر من خلال الإلمام بتركيبة الشاعر النفسية التى وصفها لنا بعيداً عن هذه التجربة بقوله:
لاكنت للأرض خولــــــــــى ولا كنت للخيل ســــــــايس
أنا زى عمى وخولـــــــــــى لا اكدب ولا اعرف أسـايس
لكل ما سبق فإن شاعرنا الحاج عبد الستار سليم وهو على مشارف السبعين لم ينعم بالسلام النفسى حتى بعد عودته لأرض الوطن،فقد انتقل من الغربة إلى الاغتراب،حيث يقول:
كنا قبايل ليها شيـــــــــوخ واليوم فين القبايــــــــــــل
حيط القبيلة اتملا شروخ يرحم زمان الهلايـــــــــــل
ولعل تحسره على هذا الزمن الجميل،هو الذى دفع شاعر الفصحى إلى كتابة مربعات فن الواو،والتمسك بجمعها ودراستها،فهى فقط ما تبقى له ولنا من زمان الهلايل
الدنيا ماتسوي قنديل .. ولاتسوي إنك تطاطي


 مايقندل العيشة قنديل .. غير مشي أبو أصل واطي


 ***


 ياللي انت جايلي معاتبني .. ليه بعتني بالخسارة


 وحرقت قمحي معاتبني .. داجبن واللا جسارة


 **


 ليه ياطبيبي تاكلني..جسمي ما حامل خلايق


 أروح للسبوعة تاكلني..ولاحوجتي للخلايق


 **


 علي بختي يا خي اتلوي الزان .. لما عملته سريري


 لو يوزن القول وزان .. قمحك مايسوي شعيري


 **


 جيتلك علي اقدامي وارمين .. خلك وماتتبعني


 ماتقول لي صليت ورا مين .. خلاك في ليلة تبيعني


 **


 هبت عليا أم تاج ريح..لابسة الدهب والغواشي


 ما كفاية في القلب تجريح..غيرك ماقلبي غواشي


 **


 ولايوحشك كل من غاب .. ولايطول الليل عشانه


 فيه زول نبوته من غاب.. لكن في يده لو شانه


 **عايزني أمشي معاك كيف .. وانت سابقني بحصانك


 ولا بس هوه الجلع كيف .. الحظ خانني وصانك


 **


 بعدك ماواحد عجبني .. ولاخدت صاحب بدالك


 اسمع كلامي اللي جابني .. وان عبت قول ما بدالك

عينى رأت سرب غزلان
فيهم غزالة شريدة
والقلب لما اتنغز لان
شاور وقاللى شاري ده

من مُدّة ع النيل ما بـِـنـّـا(1)
 ولا طيفـُـه داعب جفونى
 إيه اللى بعّد ما بينا(2)
 شكِّـك دا .. ولاّ ظنونى..؟
 **
 من مُدّة ع النيل ما بـِـنـّـا
 ولا جـَـوُّه عطـّـر تيابى
 إيه اللى بعّد ما بينا
 شكِّـك دا .. ولاّ ارتيابى ..؟

 هوامش:
 (1) بـِـنـّـا: ظهرنا أو تواجدنا
 (2) بينا: أى بيننا
 .........................
 غبَّـر فى وشـّـى بابورك
 عاملالى لمّة وغارة
 رميتينى فاخر(3) طابورك
 وبلعنى ليل المغارة
 **
 وسْمِـنْـتى واحنا ضماير(4)
 فا .. قولى لى إيه العبارة؟
 و .. رَهـنـْـتى كل الضماير
 يا مين يشوف الفقارا؟

 هوامش:
 (3) فى آخر
 (4) ضماير من الضمور والنحافة
 .........................
 كان ليـَّـا غيطى وجُـْرنى
 سايرين على خـَـّط أبونا
 خـَـلـُّـونى هـّديت فـُـْرنى
 واسْتَـنـَّى عيش الطابونة(5)

 **
 العِــرْق للعِــرْق دسّـاس
 والضلمة ما تنجليلا(6)
 إحذر إذا كنت "جسّـاس"(7)
 من "هجرس" ابن الجليلة "(8)

 هوامش:
 (5) فرن العيش أو المخبز
 (6) تنجلى الظلمة بمعنى تزو
 (7) يقصد جساس بن مـُـّرة أخو كُـلـيْـب
 (8) جليلة بنت مـُئـّرة

 ..........................
 العِــرْق للعِــرْق دسّـاس
 والحرب تبْدِى بخناقة
 والدمّ إن يغـْـلى دا السّاس(9)
 و"كليب" غوتر(10) فى ناقة

 **
 دا الهمّ ينشال فى الشِّـنـْــف(11)
 والفرْح من خمس أواقى(12)
 وعزيمة الراجل الهـِـلـْـف
 تشبه حشيش السواقى

 هوامش:
 (9) الأساس والسبب
 (10) تمّ اغتياله
 (11) جمع شنيف وهو شبكة كبيرة من الحبال تستخدم فى نقل تبن القمح على الجمل.
 (12) خمس أوقيات (وحدة وزن قديمة)
 ........................
 السبع ياكل بكـُّده(13)
 والكلب ياكل البواقى
 دا السبع لا الهلْف كـُّده(14)
 ولا خطـّـافين الطـّـواقى
 **
 القول صادق يا كدّاب
 والسّـكـّـة عِـدْلة يا عوجة
 هوَّ فى عقلـُـه يا كدّاب(13)
 جاهل وعامل لى خوجة*

 هوامش:
 (13) بجهده وتعبه
 (14) لا يساويه

على الرغم من أن الشاعر عبد الستار سليم شاعر فصحى فى الأساس،وله ستة دواوين فصيحة نال عن واحد منها هو"مزامير العصر الخلفى"جائزة الدولة التشجيعية عام 2005،فإن صعيديته القناوية الخالصة قد قادته إلى جمع ودراسة فن الواو فى كتاب ضخم يتألف من أربعة أجزاء صدر الجزء الأول منها عام 2003ضمن سلسلة الدراسات الشعبية بالهيئة العامة لقصور الثقافة،ومازالت الأجزاء الثلاثة الباقية تنتظر النشر.كما أنه قد واكب هذه الدراسة إبداع متميز فى فن الواو يحمل عنوان"واو..عبد الستار سليم"نشر الجزء الأول منه ضمن سلسلة إبداعات بالهيئة العامة لقصور الثقافة عام 1995،أما الجزء الثانى فمازال ينتظر النشر أيضاً.
فعبد الستار سليم واحد من الأحفاد الشرعيين لابن عروس،ويرى أن الجينات الوراثية لهذا الفن تسرى فى عروق المبدعين من أبناء الصعيد،حيث يقول:
لا تقول لى كانى ومانى دا"الواو"أصــله جـــنوبى
ليه قول يومه بيومانـــــى جا..قناوى ولا..جـا..نوبى
وقد سار عبد الستار سليم أحياناً على نهج ابن عروس فى اختياراته الموضوعية،فنجد عنده مثلاً صياغات شعرية للأمثال الشعبية،حيث يقول:
زمـــــــرت تالت ورابـــــــــع لما نشف دَنّ خَمْـرى
قالوا دا مش بيت دا جامع أنا قــلت:لله يا زمـرى
ويقول:
لما قالوا له يا"فرعــــــون" مين فرعنـك فين ما تمشى
قال:ما لقتشــى نَفَرْ..عُون نَبُّوته شَوَّح فــــــــــــى وشِّى
فالمربع الأول يشرح المناسبة التي ضرب فيها المثل الشعبى القائل"لله يا زمرى"،أما المربع الثانى فهو ترجمة شعرية للمثل القائل"قالوا يا فرعون مين فرعنك،قال مالقيتشى حد يلمنى".
وفى أحيان أخرى لا يقتبس الشاعر الحكمة من الأمثال الشعبية بل يستشفها من تجربته الحياتية،كما كان يفعل ابن عروس أيضاً،حيث يقول:
حَرَّصْ يا أبو العم م الناس دى الناس بيرها غويطـــــه
والشَّرْ فـ الدنيا دى جناس عايز الرجال الحويطــــــــــه
ويقول:
دا الرزق والعمر مقدور بس الرجالة مواقــــــــــــــف
ما دمت للموت مندور فان مُتْ موت وانت واقف
ويقول:
حق الغلابة ف رقبتك يا عاصـــــى حــــــق الغلابــه
فيه رب عينه رقبتــــك ليه يد – فوقـــك-غــــــلابـه
ويلاحظ فى المربع الأخير ولع عبد الستار سليم بالجناس الذى يحرص دائماً على اقترابه من الكمال،حيث يضم المربع السابق جناسين كاملين،الأول:بين كلمتى"رقبتك"فى قافية الشطرتين الأولتين،فالأولى بمعنى عنقك والثانية بمعنى تراقبك.والجناس الثانى فى قافية نهاية البيتين بين كلمتى"غلابه"فالأولى بمعنى الضعفاء والثانية بمعنى غالبة ومنتصرة.ومثل هذه الجناسات فى تراث فن الواو،هى التى تمنح المربع تفاعلاً قوياً بين المبدع والمتلقى الذى يمارس دوراً إيجابياً ممتعاً فى حل مغاليقها قبل انتقال الشاعر لإلقاء المربع التالى.
هذه هى القاعدة الفنية للبناء المتميز لفن الواو الشفاهى،لكننا لا نعدم لدى عبد الستار سليم بعض التأثر النادر بجماليات قصيدة الفصحى الكتابية،حيث يقول مثلاً:
ضفرتى شعرك ضفايــــــــــر ورميتى ع الكتف شالك
حفروا فى طريقك حفاير وعترتى ما حد شـالــــــك
حيث نلمح هنا رمزية المرأة الوطن المتعارف عليها فى كلاسيكيات الشعر الحديث والتى تحتاج إلى نص طويل لتعميقها،فعلى الرغم من جمال المربع السابق واستخدامه للجناسات التقليدية فى فن الواو،فإن بناءه الرمزى لا ينتمى لدائرة جمالياته.
وقد تفوق عبد الستار سليم على كل من كتب"الواو"فى التنوع الموضوعى لمربعاته،فهو مثلاً ليس لديه عقدة من النساء مثل ابن عروس،ولهذا نجد عنده كثيراً من المربعات الغزلية،مثل قوله:
ماشية البنية بخلخـــــــــال تخطر كما فرع مايـــــــــــل
عشق الصبايا يا أبو الخال عامل فى قلبى عمايـــــــل
وقوله:
عينى رأت ســــرب غزلان فيهم غزالة شريــــــــــــــــده
والقلب لمــا اتنغـــــز..لان شاور وقال لى شــــارى ده
كما أن ميوله السياسية اليسارية المعارضة تظهر بوضوح فى عدد كبير من المربعات،بداية من نقد الوضع السياسى الراهن:
وإنتى اللى متمنجهالى واحنا كلتنا البارومـــــــــــه
وفضلنا إحنا الأهالـــــى وفضلتى إنتى الحكومـــه
وانتهاء بالدعوة إلى المشاركة الفاعلة فى التصويت الانتخابى،من أجل المساهمة الإيجابية فى تغيير الأوضاع السياسية:
وكفاية عشنا ف عمانـــــــا والحلم دبلت غصونــــــه
صوتك دا أصله أمانــــــه تديه للى يصـــــــــــونــــه
على أن تجربته الأبرز والأوسع بلا منازع،والتى لا أعرف لها نظيراً فى الشعر المصرى تتمثل فى هذا السيل الجارف من المربعات التى تناقش أزمة العمالة المصرية فى دول الخليج بمرارة موجعة،والتى يلخص النموذج التالى موقفه العام منها،حيث يقول:
عرب الجزيرة هـــــانونى علشــــان ما بلدى رمتنى
مفرود يوم ما خـــــــدونى وارجــــع من القهرة متنى
وعلى الرغم من عدم ولع عبد الستار سليم بالمفارقة وندرتها فى مربعاته،فإن المربع السابق قد ظهرت المفارقة واضحة جلية فى بيته الثانى،هذا لأنها تعبر تعبيراً حقيقياً عن مفارقة درامية تتضح لنا أكثر من خلال الإلمام بتركيبة الشاعر النفسية التى وصفها لنا بعيداً عن هذه التجربة بقوله:
لاكنت للأرض خولــــــــــى ولا كنت للخيل ســــــــايس
أنا زى عمى وخولـــــــــــى لا اكدب ولا اعرف أسـايس
لكل ما سبق فإن شاعرنا الحاج عبد الستار سليم وهو على مشارف السبعين لم ينعم بالسلام النفسى حتى بعد عودته لأرض الوطن،فقد انتقل من الغربة إلى الاغتراب،حيث يقول:
كنا قبايل ليها شيـــــــــوخ واليوم فين القبايــــــــــــل
حيط القبيلة اتملا شروخ يرحم زمان الهلايـــــــــــل
ولعل تحسره على هذا الزمن الجميل،هو الذى دفع شاعر الفصحى إلى كتابة مربعات فن الواو،والتمسك بجمعها ودراستها،فهى فقط ما تبقى له ولنا من زمان الهلايل
 

هناك تعليق واحد:

  1. غواص فى بحر مصر، تخرج لنا بالجواهر.

    إحكى لنا يا عم عنهم.
    قبل ما يقتلنا الغم من إللى بنشوفهم كل يوم

    ردحذف